کدام سم برای مارمولک مناسب است؟

شاید تجربه‌ی رو‌به‌رو شدن با یک جثه‌ی باریک خاکستری با دو چشم کوچک سیاه برای اکثر ما اتفاق افتاده است. این رویارویی نفس‌گیر اگر در فضای بیرون از خانه باشد، نگران کننده نیست اما اگر یک روز صبح از خواب بیدار و با چنین صحنه‌ای مواجه شوید، چه می‌کنید؟ معمولاً در این موقعیت اولین راه‌حلی که به‌فکر اکثر افراد می‌رسد، خرید سم برای مارمولک است. در این مقاله ضمن آشنایی با ویژگی‌های سم کشنده مارمولک به معرفی بهترین سموم می‌پردازیم.

مقابله با مارمولک با دمپایی؟

برای از بین بردن هر دشمنی که خانه‌ی ما را مورد هجوم قرار می‌دهد، مرحله‌ی اول مبارزه، آگاهی از ویژگی‌ها است به‌طوری که با توجه به رفتار‌ها و عادات اوبتوان برای مقابله طرح‌ریزی نمود. این متجاوز به‌ظاهر کوچک ابتدا به‌صورت مهمان ناخوانده قدم به دنیای ما می‌گذارد، خیلی زود صاحب‌خانه می‌شود و چیزی نمی‌گذرد که در تمامی اتاق‌ها و حیاط خلوت خانه‌ی ما سکنی می‌گزیند.

حیلی ساده‌لوحانه به‌نظر می‌رسد که بتوانید با دم پایی از شر او خلاص شوید. زیرا حتی اگر دمپایی را روی سر او فرود آورید، چگونه می‌خواهید به مقابله با هیکل ورزشکاری این موجود بپردازید! اگرچه برخی فکر می‌کنند که سوسک، ترسناک است اما می‌توان سوسک را با یک دمپایی از پای درآورد ولی این موضوع در مورد مارمولک اصلاً صادق نیست! از این‌رو بهترین راه استفاده از سم کشنده مارمولک مناسب است.

شناخت ویژگی‌های مارمولک

مارمولک خانگی با نام علمی Hemidactylus سرده‌ای از مامولک‌ها و نوعی گکو است. این سرده از خزندگان اصالتاً از سرزمین‌های استوایی نشات گرفته‌اند و امروزه در اروپا، آفریقا و دیگر نقاط گسترش پیدا کرده‌اند. با اینکه عده‌ی بسیاری، مارمولک‌ها را سمی می‌دانند اما مارمولک خانگی غیر سمی است.

مارمولک‌ها معمولاً دارای چهار اندام حرکتی و یک دم هستند. این موجودات از نظر بینایی بسیار دید پیشرفته‌ای دارند و قادر به تشخیص رنگ‌ها هستند. از طرفی آن‌ها یکی از موجودات دارای حس بویایی قوی به‌شمار می‌آیند.

مارمولک دچار چه بیماری‌هایی می‌شود؟

اگر بدانید مارمولک‌ها همانند انسان‌ها به بسیاری از بیماری‌ها دچار می‌شوند، با خرید سم برای مارمولک می‌توانید به این تراژدی در منزل‌تان پایان دهید. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:

سرماخوردگی

مارمولک خزنده‌ی خونسردی است که نمی‌تواند در بدن خود تعادل دمایی ایجاد کند. از این‌رو این موجود با تغییرات شدید دما و رطوبت، دچار سرماخوردگی می‌شود. علائم سرماخوردگی مارمولک شبیه به انسان است و شامل آب ریزش از چشم، ترشحات بینی، عطسه و خس‌خس سینه می‌باشد.

عفونت دهانی (استوماتیت)

بیماری عفونت دهانی در مارمولک‌ها سبب می‌شود تا گروه خاصی از باکتری‌ها در غشای مخاطی اطراف لب و دندان‌ها جمع شوند. این التهاب عفونی، دهان مارمولک را به‌رنگ قرمز در می‌آورد. تصور کنید چنین موجودی در خانه‌ی شما بچرخد و هر جا که می‌خواهد برود! بهتر است هر چه زودتر به فکر خرید سم برای مارمولک باشید!

عفونت قارچی

سطح بدن مارمولک از پولک پوشیده شده است. در محیط‌های بسیار مرطوب و گرم، مارمولک دچار عفونت قارچی در پوست می‌شود.

بیماری‌های انگلی

مارمولک‌ها می‌توانند میزبان خوبی برای کرم‌ها، انگل‌ها، کنه‌ها و کک‌ها باشند. البته این موجود ممکن است به بسیاری دیگر از بیماری‌های عفونی نیز مبتلاء شود که ذکر همگی آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد.

مشکلات ناشی از مارمولک‌ها

با این‌که مارمولک‌ها موجودات تهاجمی نیستند ولی بودن آن‌ها در خانه، به‌خصوص وقتی فرزندان خردسال در خانه هستند، بسیار خطرناک است. برخی از مشکلات ناشی از حضور مارمولک‌ها عبارتند از:

امکان گزیدگی توسط مارمولک

مارمولک‌ها‌ی خانگی برخلاف باور رایج زهر ندارند. این موجودات دارای دندان هستند و با گاز گرفتن بدن و به اصطلاح گزش می‌توانند میکروب‌ها را وارد بدن کنند. البته این گزش سلامت انسان‌ها را به‌خطر نمی‌اندازد. کافی است به‌محض گاز گرفتگی توسط مارمولک، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • محل گزیدگی را با آب و صابون کاملاً شستشو دهید.
  • محل گزیدگی را بررسی کنید تا دندان یا هر جسم دیگری در محل گزیدگی باقی نمانده باشد.
  • برای جلوگیری از عفونت می‌توانید به درمانگاه مراجعه کنید.

تولید صدا‌ی ناهنجار

این موجود صدایی شبیه به جیرجیرک از خود ساطع می‌کند. این صدا در فصل تولید‌مثل بسیار شدید‌تر می‌شود.

ایجاد لکه‌های پاک‌نشدنی روی لباس، پارچه‌ها و فرش

مارمولک دارای فضولات قهوه‌ای رنگ با سر سفید است. این فضولات به جز آلودگی باعث ایجاد لکه‌هایی می‌شود  که پاک کردن آن‌ها بسیار سخت است.

آلودگی ناشی از تخم‌ها

یک مارمولک در هنگام تخم‌گذاری، می‌تواند تخم‌های متعددی را در هر جای منزل، قرار دهد. این تخم‌ها نه‌تنها آلودگی به‌همراه دارند، بلکه باعث ازدیاد آن موجود در خانه می‌شوند.

مشکلات ناشی از پوست‌اندازی

پوست‌اندازی مارمولک‌ها در خانه و پخش شدن این پوسته‌ها از مشکلات بزرگی است که سبب ایجاد حساسیت و واکنش‌های آلرژیک می‌شود. اکنون به جرات می توان گفت بهترین راه برای بستن پرونده‌ی چنین متجاوز آلوده‌ای در خانه، استفاده از سم برای مارمولک است.

چه کنیم تا شر مارمولک از خانه‌ی ما کنده شود؟

به دلایل مختلف، یک جانور نمی‌تواند و نباید در خانه‌ای که ما و فرزندانمان در آن ساکن هستیم، زندگی کند. مارمولک هم مانند جانوران دیگر در انتقال بیماری‌ها موثر است. تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر کودکانی که دچار بیماری‌های تنفسی و خس‌خس سینه هستند، در مکان‌هایی زندگی کرده‌اند که حشرات و مارمولک‌ها در آن جا حضور داشته‌اند.

وجود مارمولک به اندازه‌ای استرس‌زا است که حتماً در اسرع وقت باید با خرید سم برای مارمولک پرونده‌ی حضور این خزنده را در خانه بست. در مورد این موجود نبرد تن به تن فایده‌ای ندارد!

از کجا متوجه ردپای مارمولک شویم؟

جالب است بدانید هر چه زودتر متوجه حضور این مهمان ناخوانده‌ی مزاحم در محیط زندگی شوید، در از بین بردن آن توسط سم بر ای مارمولک، موفق‌تر خواهید بود. از روی علائم زیر می‌توان به حضور مارمولک‌ها پی برد:

صدای مارمولک

اگر صدایی شبیه به صدای جیرجیرک از داخل خانه شنیدید به احتمال قوی در مدت زمان کوتاهی با مارمولک رو‌به‌رو خواهید شد. بهتر است هر چه زودتر برای خرید سم مارمولک کش اقدام کنید.

فضله‌ی مارمولک

فضولات مارمولک به‌شکل دانه‌های قهوه‌ای سر سفید هستند. این فضله‌ها در انتقال آلودگی به غذا و لباس شما نقش پر رنگی را ایفا می‌کنند.

تخم مارمولک

اگر مارمولک هنگام تخم‌گذاری در خانه‌ي شما باشد، بايد انتظار داشته باشيد كه در هر درز و شکافی اقدام به تخم‌ريزي كند. برای جلوگیری از ازدیاد این خزنده‌ي مزاحم بايد با خرید سم براي مارمولك، قبل از تخم‌گذاری آن‌ها را از بین ببرید.

پوست حاصل از پوست‌اندازی

خزندگان از دسته‌ي جانوران خونسرد هستند که سطح بدن آن‌ها از پولک پوشیده شده است. با بزرگ شدن بدن، پوست قدیمی به‌طور کامل بیرون می‌آيد و یک پوست جدید جای آن را می‌گیرد. اگر اين موجودات در خانه‌ي شما زندگی کنند چیزی نمی‌گذرد که در همه جای خانه، لباس‌های کهنه‌ي آن‌ها به چشم مي‌خورد.

چگونه از ورود مارمولک به خانه جلوگیری کنیم؟

اگر به این گفته اعتقاد دارید که پیش‌گیری همیشه بهتر از درمان است بايد با انجام کار‌های زیر از ورود این جانور به محل زندگی‌تان جلوگیری کنید. در غیر این صورت، پس از ورود اين موجود، تنها راه رهایی خرید سم برای مارمولک است.

روي منابع غذايي را بپوشانید

اگرچه بیشتر غذای مارمولک‌ها را حشرات تشکیل می‌دهند، اما این موجودات همه‌چیز خوار هستند. غذای شما به‌راحتی می‌تواند یک منبع تغذیه‌ای خوب برای مارمولک باشد.

خانه را تمیز نگه دارید

در خانه‌ی کثیف، حشرات، جانوران و آفات به‌راحتی زندگی و تولید‌مثل می‌کنند. با تمیز شدن خانه دیگر جایی برای پنهان شدن مارمولک‌ها پیدا نمی‌شود.

شکاف‌ها و درز‌های خانه را بپوشانید

باید شکاف‌ها و درزهای دیوار را کاملاً بپوشانید. مارمولک از کوچک‌ترین سوراخ‌ها به منزل راه پیدا می‌کند. برای جلوگیری از ورود آن‌ها لازم است با دقت همه‌ی درز‌ها و شکاف‌های دیوار‌ها و پنجره‌ها را بپوشانید.

زباله‌ها و باقی‌مانده‌ی مواد غذایی را سریع به بیرون از خانه انتقال دهید

از جمله منابعی که برای زنده ماندن جانوران موذی ضروری می‌باشد، غذا است. باقی‌مانده‌ی غذای انسان‌ها منبع غذایی خوبی برای مارمولک است.

معرفی بهترین سموم برای مارمولک

با توجه به فیزیک بدنی مارمولک، سموم بسیاری طراحی و ساخته شده است. برای مقابله با مارمولک می‌توانید از سموم زیر استفاده کنید:

سم مارمولک کش اکوشاوم (Eco Schavm)

این سم کشنده مارمولک یکی از بهترین سم‌های دافع مارمولک است. سم مارمولک کش اکوشاوم به‌حالت مایع و در بطری‌های 1 و 8 لیتری به بازار عرضه می‌شود. قبل از استفاده از این سم باید آن را با آب رقیق نمود. به این ترتیب که به 8 لیتر بطری یک لیتر آب می‌افزاییم و به این ترتیب 9 لیتر محلول سم برای مارمولک تولید می‌شود. از این سم کشنده مارمولک برای سم‌پاشی در منزل و در فضای باز،  به مساحت 250 متر مربع می‌توان  استفاده نمود.

مکانیسم اثر سم اکوشاوم

این سم پس از اسپری روی مارمولک به‌صورت کاملاً حرفه‌ای با مکانیسم تماسی عمل می‌کند. بلافاصله پس از تماس این سم با پوست مارمولک، حرکت او آرام شده و پس از طی مسافتی می‌میرد.

مزایای سم اکوشاوم

از جمله مهم‌ترین مزایای سم برای مارمولک اکوشاوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سم برای مارمولک اکوشاوم ارگانیک و برای محیط زیست، انسان و جانوران اهلی بی‌ضرر است.
  • این سم کشنده مارمولک، بی‌بو است. بوی آن در حالی که  برای انسان محسوس نیست، برای مارمولک بسیار ناراحت‌کننده است.
  • سم اکوشاوم بی‌رنگ است و در محل استفاده لکه و رنگ از خود به‌جای نمی‌گذارد.
  • این سم عاری از مواد خورنده است.
  • ماندگاری زیاد یکی از ویژگی‌های دیگر سم اکوشاوم است.
  • سم اکوشاوم در برابر بارندگی مقاوم است.
  • از جمله ویژگی‌های این سم این است که همراه با مارمولک، برخی آفات دیگر را نیز از بین می‌برد.
  • این سم از ورود مجدد مارمولک پیش‌گیری می‌کند.
  • از سم اکوشاوم می‌توان در فضای باز و بسته استفاده كرد.

سم مارمولک کش ساویر (SAWYER)

سم ساویر یک سم مارمولك كش قوی است و برای تهیه‌ي آن از یک روش ساده‌ي قدیمی استفاده می‌شود. می‌دانیم که از دیرباز، نفتالین در میان لباس‌ها قرار می‌گرفت تا آن‌ها را از آسیب بید و ساس حفظ کند. امروزه در ساخت سم مارمولک کش ساویر از نفتالین استفاده می‌شود. به‌خاطر داشته باشید که این سم را نبايد در دسترس کودکان قرار دهيد.

مکانیسم اثر سم ساوير

جالب است بدانید مارمولک‌ها از بوی خود برای تهیه‌ی شکار استفاده می‌کنند بنابراين حضور سم برای مارمولک ساویر که دارای بوی بسیار تلخ، تند و زننده‌ای است، مانع شکار حشرات توسط مارمولک‌ها می‌شود. منشاء این بو از ماده‌ی نفتالین است که درصد بالایی از این ماده را تشکیل می‌دهد.

مارمولک با وجود این سم دیگر قادر به شکار نخواهد بود و در نتیجه به‌علت عدم تحمل این بو، مسافت‌ها از منطقه‌ای که سم در آن جا استفاده شده، دور می‌شود.

مزایای سم ساوير

از جمله مهم‌ترین مزایای سم مارمولک‌کش ساویر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوی تلخ این سم توسط انسان‌ها احساس نمی‌شود.
  • استفاده از این سم آسان است. کافی است سم را در محیط قرار دهید ولازم نیست آن را به‌صورت مستقیم روی بدن مارمولک بریزید.
  • این سم در برابر باران مقاوم است و می‌توان از آن در فضا‌های باز نظیر حیاط خلوت هم استفاده کرد.

سم مارمولک کش لیزارد (Lizard)

سم مارمولک‌کش لیزارد به شکل مایع است که در گالن‌های 1 و 4 لیتری به بازار عرضه می‌شود. هر لیتر از این سم براي مارمولك توانایی پوشش 200 متر مربع را دارد. این سم برای مارمولک باید 1 الی 3 مرتبه با فاصله‌ي یک هفته استفاده شود.

توجه داشته باشید برای رقیق کردن هر لیتر از این سم مارمولک‌کش، باید بسته به شرایط سم پاشی از 5 الی 20 لیتر آب استفاده کنید. بهتر است جهت استفاده از اين سم از متخصصین كمك بگيريد.

مکانیسم اثر سم كش ليزارد

مکانیزم اثر این سم برای مارمولک مشابه سم ساویر است. ساختمان شیمیایی این سم هم بیشتر از نفتالین تشکیل شده است.

سخن آخر:

مارمولک‌ها موجوداتی هستند که بهتر است در طبیعت زندگی کنند ولی به‌طور ناخودآگاه سر و کله‌ی آن‌ها در خانه‌ی ما پیدا می‌شود. این خزندگان به همه جای خانه رخنه می‌کنند و می‌توانند آلودگی‌ها را به ما و فرزندان‌مان انتقال دهند. استفاده از سم برای مارمولک گرچه تنها راه برای مقابله با آن‌ها نیست اما به جرات می‌توان گفت بهترین راه برای رهایی از دست این جانوران است.

نگران نباشید که سم‌ها روی محیط زیست و سلامت انسان‌ها تاثیرگذار باشند. سم مارمولک کش اکوشاوم، ساویر و لیزارد به گونه‌ای تولید شده‌اند که علاوه بر این‌که اثر مخربی بر محیط زیست ندارند، بر سلامت انسان‌ها و حیوانات خانگی نیز تاثیر نخواهند داشت. استفاده از سم برای مارمولک می‌تواند یک راه موثر برای مقابله با آفت‌های دیگر هم باشد.