کک چیست ؟

کک یک گونه آفت بدون بال اما جهنده و خونخوار متعلق به خانواده Boreidae است که عموماً به دلیل رنگ های قهوه ای و مایل به قرمز شناخته می شود. حشرات بسیار سخت تند و تیزی هستند  و به راحتی از بین نمی روند 1600 گونه کک شناخته شده است که طول عمر متوسط ​​اکثر آنها بین 22 تا 30 ماه است.

چگونه بفهمیم کک در خانه وجود دارد؟

اگرچه اندازه کک ها از  میلی مترتا 10 میلی متر متفاوت است، کک های موجود در حیوانات خانگی( سگ ها گربه ها و . ..) از نظر اندازه بسیار کوچک هستند. متأسفانه، این می تواند تشخیص کک ها را سخت تر کند. کوتاه ترین راه برای تشخیص زودهنگام کک، مشاهده حرکات دوست کوچکتان است. اگر حیوان خانگی شما بیشتر و شدیدتر از حد معمول خارش می کند، علاوه بر گاز گرفتن ناحیه خراشیده شده، ممکن است به این معنی باشد که متأسفانه با مشکل کک مواجه هستید. افراد یا اقلام مورد استفاده هم میتواند کک را وارد کند گرچه کک ها بیشتر ترجیح می دهند روی بدن حیوانات زندگی کنند، اما از انسان ها عبور نمی کنند. آنها همچنین می توانند به راحتی وارد بدن شخص دیگری شوند.

علاعم نیش کک 

علاعم نیش کک میتواند قرمزی پاها و احساس خارش شدید در این نواحی است. زیرا برخی از کک ها می توانند انسان را نیز نیش بزنند.

اگر چیزی سیاه روی زمین، روی مبلمان، روی خز دوست کوچکتان یا حتی روی شما وجود دارد که وقتی آن را لمس می‌کنید، پرش می‌کند، اینها نیز نشانه‌ای از وجود مزاحمان در فضای زندگی شما هستند. از آنجایی که کک ها از خون تغذیه می کنند، هنگام گاز گرفتن برجستگی های کوچکی روی پوست ایجاد می کنند. نیش کک به ندرت باعث آسیب دائمی می شود. ممکن است باعث خارش و سوزش خفیف شود. گزش کک می تواند خطرناک باشد که می تواند منجر به بیماری های جدی یا حتی کشنده شود.

عوارض نیش کک

نیش کک؛ خود را به صورت ضایعات میلی متری، خارش دار، متعدد، قرمز شده و برجسته از پوست نشان می دهد. از آنجایی که کک ها از خون تغذیه می کنند، هنگام گاز گرفتن برجستگی های کوچکی روی پوست ایجاد می کنند. نیش کک به ندرت باعث آسیب دائمی می شود. ممکن است باعث خارش و سوزش خفیف شود. گزش کک می تواند خطرناک باشد که می تواند منجر به بیماری های جدی یا حتی کشنده شود. از آنجا که نیش کک باعث خارش مکرر می شود، می تواند بر کیفیت زندگی افراد تأثیر منفی بگذارد.

راه های طبیعی برای خلاص شدن از شر کک چیست؟

باید قسمت هایی از خانه را که کک می بینید و حیوانات خانگی شما زمان زیادی را در آنجا می گذرانند، کاملا تمیز کنید. در صورت امکان، کف‌ها، فرش خود را بین تخت‌ها با جاروبرقی جاروبرقی بکشید. ترک ها و سایر فضاهای تنگ اغلب مکان های خوبی برای مخفی شدن کک ها و تخم های آنها هستند. اثاثیه خود را با جاروبرقی یا جارو کوچکتر جاروبرقی بکشید. سپس جارو را بیرون بیاورید و کیسه را دور بیندازید

باز کردن تمام پرده ها و اجازه دادن به نور خورشید برای تابیدن به فضای زندگی شما از جمله کارهایی است که می توانید انجام دهید. زیرا کک ها نور خورشید را زیاد دوست ندارند.

شستن تخت حیوان خانگی یا تمیز کردن مکان هایی که او وقت خود را در آن سپری می کند یکی از راه هایی است که باید برای کسانی که به دنبال راه حلی برای کک هستند دنبال کنند. همچنین در صورت امکان باید ملافه و لباس های خود را در دمای بالا بشویید.

روش های طبیعی برای کک سگ و گربه

البته روش های طبیعی برای کک روی حیوانات خانگی وجود دارد. چگونه یک درمان طبیعی کک درست کنیم؟ در اینجا مواد طبیعی و شفابخشی وجود دارد که می توانید از آنها بهره مند شوید.

  • بسیار مهم است که حیوان خانگی خود را به طور مرتب در برابر انگل های داخلی و خارجی واکسینه کنید تا از ابتلای او به کک جلوگیری کنید. در ضمن قلاده کک برای گربه ها بعد از نظر دامپزشک می تواند راه حل باشد.
  • اگر دوست کوچک شما از خانه بیرون می رود، ممکن است از کنار حیواناتی که کک دارند عبور کرده باشد بنابراین، اگر گربه دارید، می توانید اطمینان حاصل کنید که تا آنجا که ممکن است بیرون نمی رود و می توانید با سگ خود را کنترل شده تر پیاده روی کنید.
  • کک ها را می توان در مناطق مرطوب و تاریک مانند سوله های زغال سنگ، انبارها و باغ ها نیز یافت. به همین دلیل باید به نظافت این گونه مناطق توجه کنید و حتی در صورت نیاز به سمپاشی منظم آن ها بپردازید.

کک ها چه کسانی را بیشتر نیش می زنند؟

در واقع، انسان ها اغلب گزینه ثانویه برای کک هستند زیرا میزبان خوبی نیستند. با این حال، انسان ها معمولاً هدف کک های بالغ گرسنه هستند که هنوز میزبان مناسب تری مانند حیوان خانگی پیدا نکرده اند. بنابراین، کک‌های نر و ماده می‌توانند برای تغذیه انسان را گاز بگیرند

آیا کک ها می پرند؟

کک ها می توانند تا 1-2 متر در یک زمان بپرند. (اگرچه در اکثر منابع مکتوب نوشته شده است که می تواند تا 200 برابر طول خود بپرد، اما اگر طول کک 3 میلی متر باشد و بتواند حدود 1-2 متر بپرد، قابلیت پرش بین 350 تا 650 برابر ارتفاعش.

تخم های کک

تخم کک دارای ساختاری مسطح با اندازه حدود 0.3-0.6 میلی متر است. آنها معمولا رنگ های سفید و کرمی رنگ هستند . اندازه آنها به اندازه یک دانه شکر یا نمک است. با 40 تا 50 تخم در روز، یک کک ماده می تواند 2000 تخم در حدود 50 روز تولید کند! در کمتر از 2 روز، لارو کک بیرون آمده و در مکان های تاریک روی زمین، فرش یا اثاثه یا لوازم داخلی پنهان می شود. حدود 3 تا 10 روز طول می کشد تا تخم ها به لارو تبدیل شوند. لاروها از فضولات کک بالغ یا ذرات پوست مرده یا سایر بقایای آلی تغذیه می کنند.

بیماری هایی که توسط کک انسان و حیوانات مبتلا میشوند؟

اگرچه نادر است، اما شایع ترین بیماری که توسط کک منتشر می شود طاعون است. کک ها یک حشره انگلی هستند که خون را می مکند. لطفا آنها را دست کم نگیرید

کک ها هنگام مکیدن خون از میزبان انسان یا حیوان یا از طریق مدفوع آلوده می توانند بیماری ها را منتقل کنند. برخی از شایع‌ترین بیماری‌های ناشی از کک که مردم را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند عبارتند از:

طاعون – در بخش‌هایی از جهان کک موش شرقی، جایی که ناقل کک موش و موش‌های حامل این بیماری وجود دارد، رخ می‌دهد.

تیفوس منتقله از کک (همچنین به عنوان تیفوس موش شناخته می شود) – باکتری ها توسط کک مکنده خون از حیوان آلوده به میزبان دیگر منتقل می شوند.

کرم نواری کک – اگر کودکان به طور تصادفی کک آلوده را بخورند یا با مدفوع کک آلوده تماس پیدا کنند، ممکن است مبتلا شوند.

عفونت باکتریایی ثانویه – اگر محل گزش تمیز و ضد عفونی نشود، عفونت باکتریایی ثانویه می تواند در محل گزش ایجاد شود. هرچه گزش ها بیشتر خارش داشته باشند، احتمال عفونت بیشتر می شود.

راه های ریشه کن کردن کک

فروش سم کشنده کک | ساس | سوسک | مارمولک | بید | عقرب | مار |