معرفی سم حشره کش مالاتیون

سم حشره کش مالاتیون از حشره‌کش‌هایی است که با خاصیت تماسی، گوارشی، تدخینی و غیر سیستماتیک؛ کارآیی بسیار بالایی را در دفع انواع آفات دارد. مالاتیون از گروه سم‌های فسفر آلی است که طیف گسترده‌ای از حشرات را نابود می‌کند. این سم حشره کش بر روی بسیاری از سبزیجات و درختان میوه قابل استفاده است.
نکته مهم در حشره کش مالاتیون این است که باقیمانده سم از طریق واکنش شیمیایی، آنزیمی و تبخیر کاهش یافته تا اثرات منفی برای استفاده از سبزیجات و میوه‌ها در انسان‌ها ایجاد نشود.

عملکرد سم حشره کش مالاتیون براساس متابولیک بدن حشرات است. بدین گونه که سم مالاتیون توانایی بالایی در مهار آنزیم کولین استراز در سیستم عصبی بدن حشرات دارد. مالاتیون را برای انواع آفات نظیر کرم میوه‌خوار، شپشک، مگس، شته، پسیل، ملخ، تریپس، لیسه سیب، کک چغندر قند، زنبور برگ‌خوار، سن بذرخوار و.. استفاده می‌کنند.

مالاتیونن

نحوۀ استفاده از سم مالاتیون برای اثربخشی بیشتر بر حشرات یا آفات

سم مالاتیون را علاوه‌بر مزارع در گیاهان آپارتمانی هم استفاده می‌کنند. این سم قدرتمند بوده و برای استفاده از آن، یک لیتر سم مایع را باید در هزار  لیتر آب مخلوط کرده و بر روی برگ گیاهان اسپری نمود.
این سم برای گیاهان آپارتمانی مناسب است، اما برای انسان‌ها خطر مسمومیت دارد. بنابراین بهتر است در هنگام سم‌پاشی از عینک، ماسک و دستکش استفاده شود و بعد از سم‌پاشی تا 24 ساعت محل ترک شود تا مسمومیتی ایجاد نشود.

در برخی از موارد، گیاهان با یک بار سم‌پاشی در مقابل آفات مقاوم می‌شوند. اما برای گیاهانی مانند نخود و گوجه فرنگی، سم حشره کش مالاتیون باید 2 نوبت و در فواصل 11 روز به گیاه پاشش شود تا اثربخشی کاملی داشته باشد.

سخن پایانی

سم حشره کش مالاتیون از قدرتمندترین آفت‌کش‌ها برای گیاهان، درختان و گلدان‌های آپارتمانی است که نقش مهمی در از بین بردن حشرات و آفات مضر دارد.